Madlavning som linjefag

Prøv kræfter med en kok uddannelse

Få en forsmag på uddannelsen som kok

Har du en passion for god mad? Elsker du at udforske nye smage, lave lækre retter og forkæle din familie med din kokkerering? Så er en kok uddannelse måske den vej, du skal gå.

Men det kan være en stor beslutning at tage en uddannelse. Derfor kan du med linjefaget Mad med omtanke på Sdr. Nærå Efterskole få en smag af, hvad det vil sige at arbejde med madlavning på et højere plan end hjemme i familiekøkkenet. Her lærer du om råvarer, tilberedningsmetoder, sundhed – selvfølgelig mens vi laver lækker mad sammen og har det sjovt.

Kok uddannelse på efterskole med madlavning

Det lærer du på linjefaget Mad med omtanke

Når du går på efterskole med madlavning, får du lov til at snuse til livet som kok. Her smider vi opskrifter væk (næsten i hvert fald) og er nysgerrige på at eksperimentere med smagssammensætninger, lære nyt om madens forunderlige verden og træne vores smagsløg. Vi snakker også om kemiske processer i mad og forskellige tilberedningsmetoder. Både dem du allerede kender og dem, der ikke er så typiske i dagligdagens madlavning. Og mest af alt har vi det sjovt, imens vi lærer.

Vi har delt skoleåret op, så vi når omkring mange forskellige typer af discipliner. Vi lægger året ud med at arbejde med syltning – vi lærer, hvordan man gør, og hvad der sker med maden i processen. Du lærer ikke kun at lave god og velsmagende mad, men får også en grundviden om, hvor maden kommer fra, og hvordan vi behandler det bedst muligt til den enkelte ret.

Det laver du på en kok uddannelse

Det fedeste ved en kok uddannelse? Du får lov til at være kreativ og bruge dine hænder. En uddannelse som kok er nemlig en erhvervsuddannelse. Det betyder, at du bruger størstedelen af din uddannelse ude i en virksomhed – i dette tilfælde en restaurant, cafe, kantine eller andet. Resten af tiden bruges på skolen, hvor du også har meget praktisk undervisning, naturligvis suppleret med teori så du ved, hvad du laver.

På en kok uddannelse arbejder du med råvarer, tilberedningsmetoder, teknikker, smagssammensætninger og alt det, der gør dig knivskarp til at tilberede de lækreste retter. Og vi arbejder naturligvis med, hvordan man gør det så bæredygtigt som muligt.

Madlavning på kok uddannelse

Du behøver ikke blive kok…

…selvom du vælger linjefaget Mad med omtanke. Det vigtigste ved faget er, at vi har det sjovt og får et fællesskab om vores interesse for at lave mad. Her kan du blot prøve kræfter med de ting, en uddannet kok er ekspert i, og finde ud af om du mere er til madlavning på hobbyniveau end højere gastronomi. Så kom og snus til kokkeverdenen og få en masse praktisk viden om mad, tilberedning og smage.

Derfor er en kok uddannelse et spændende valg

Uddannelsen som kok byder på mange muligheder i fremtiden. Du kan vælge at arbejde i kantiner (for eksempel som den, der er på en efterskole), på caféer eller restauranter og meget mere. Alt efter, hvad du vælger, er det forskellige typer af mad og forskellige arbejdstider, du kommer ud til. Fælles for dem er, at der er mangel på kokke, så du bliver eftertragtet.

Med en kok uddannelse byder hverdagen uanset arbejdsstedet på en aktiv dag, hvor du får lov at bruge de ting, du har lært på uddannelsen (og på efterskolen). Nogle steder er du med til at udvikle nye retter og de fleste steder sikrer du, at dine gæster altid får en god oplevelse, når du giver den gas med lækre smage og korrekte tilberedninger i køkkenet.

Ret med laks på tallerken