elever i branduniform

Bliv klar til en brandmand uddannelse

Få en forsmag på livet som brandmand

Drømmer du om at blive brandmand og være med til at skabe en tryg hverdag for andre? Som brandmand er det din opgave at afværge farlige situationer og redde dem, der har brug for hjælp.

På vores brandmand efterskole kan du få en forsmag på, hvad det kræver at tage en brandmand uddannelse – og hvad hverdagen som brandmand byder på.

Brandslukning på brandmand uddannelse

Bliv brandmand – gå på en brandmand efterskole

Brand- og politilinjen på Sdr. Nærå Efterskole er til dig, der brænder for en fremtid som brandmand. På linjen får du en forsmag på, hvad det kræver at være brandmand, så du både kan forberede dig til din videre uddannelse og finde ud af, om det er noget for dig.

På vores brandmand efterskole bliver du undervist af fagfolk, der har helt styr på de opgaver, en brandmand skal kunne håndtere. Du får lov at prøve kræfter med rapelling, brandslukning, røgdykning, håndtering af trafikulykker og mange andre spændende udfordringer.

Vi tager også på ture ud af skolen og besøger brandstationer og andre spændende steder, hvor du rigtig kan mærke, hvad det vil sige at være brandmand. Linjefaget giver dig et ægte indblik i, hvad jobbet byder på, så du kan finde ud af, om det er noget for dig.

Det laver en brandmand

Som brandmand er det dit job at rykke ud, når tingene brænder på. Det gælder naturligvis ved brand, men også ved naturkatastrofer, trafikulykker, fare for sammenstyrtning af bygninger, farlige kemikalier og meget mere. Du bliver altså klædt på til at håndtere farlige og seriøse situationer lige fra store brande til at yde førstehjælp.

Nogle af de situationer, du kan komme ud for er blandt andet at:

• Slukke brande i biler, naturen, bygninger m.m.
  • Redde mennesker og dyr fx ud af bygninger eller fastklemte steder
  • Håndtere trafikulykker
  • Håndtere pårørende
  • Farlige kemikalier
  • Bjærge folk til søs

Kommer du ud til en brændende bygning kommer du i mange forskellige situationer, som både kan involvere farlige bjærgningsaktioner, slukning af brand med skum, pulver eller kulsyre, håndtering af rystede eller tilskadekomne personer, sikre sikkerheden rundt om bygningen osv.

Når du ikke er på farten og ude til opgaver, bruges tiden på brandstationen. Her handler det blandt andet om at få styr på udstyr både til dig selv og i brandbilen. Ellers er det oplagt at bruge tid på at læse op på ting, du skal bruge, når du er på udrykning eller evt. øve førstehjælp og andre vigtige funktioner.

brand og politi redning

Fakta om en brandmand uddannelse

På vores brandmand efterskole får du et indblik i, hvad det kræver at blive brandmand. Her arbejder vi med de samme opgaver, en uddannet brandmand kan komme ud for. Du får en forsmag på, hvad du kan forvente, hvis du vil blive brandmand.

Der er flere veje til at blive uddannet brandmand. Du kan tage en brandmand uddannelse gennem Beredskabets indsatsuddannelse, hvor du søger om arbejde hos det kommunale beredskab og derefter starter på din uddannelse, når du er ansat. Alternativt kan du søge job hos Falck og tage din brandmand uddannelse den vej igennem.

På uddannelsen lærer du alt det, du skal bruge til at håndtere udfordrende situationer. Du lærer røgdykning, førstehjælp, brandslukning, at håndtere farlige kemikalier, eftersøgning, frigørelse fra biler, håndtering af tilskadekomne og meget mere.

Sådan bliver du optaget på en brandmand uddannelse

For at blive brandmand skal du være ansat i et beredskab. Det betyder, at du først kan begynde din uddannelse, når du er ansat. Det kan være en fordel, at du har været på brandmand efterskole, så både du og din kommende arbejdsgiver ved, at du er indforstået med, hvad du går ind til.

Derudover skal du være i god fysisk form og være mentalt stærk, så du kan håndtere de opgaver, du kommer ud for. På brand- og politilinjen på Sdr. Nærå Efterskole har vi fysisk træning som en del af linjefaget, så du kan yde dit bedste. Derudover arbejder vi sammen med mentaltræning, der både styrker din evne til at holde hovedet koldt og arbejde sammen med andre.

Elev træner styrke på brandmand uddannelse