Elever på efterskole madlavning

Esport

esport ikon

Efterskole med madlavning på Fyn

Når du vælger Mad med omtanke som linjefag, skal du ikke bare gå i køkkenet og følge en opskrift til punkt og prikke. Tværtimod. Her kommer du til at lege, eksperimentere, stille spørgsmål og lære nyt om den omfattende kemiske proces, maden gennemgår. Og så får du selvfølgelig også stillet din sult, trænet dine smagsløg – og mærket glæden ved at lave mad SAMMEN!

Mad med omtanke er et linjefag for alle – uanset om det er dig, der står for aftensmaden derhjemme, eller du aldrig har stået i et køkken før. Det vigtigste er, du har lyst til at lære nyt og dykke ned i madens spændende univers sammen med resten af holdet.

Sylt, bag og smag – På Gastronomi-linjen

I linjefaget Mad Med Omtanke kommer du til at kende til en lang række maddiscipliner. Vi starter f.eks. skoleåret med at arbejde med syltning. Her lærer du selvfølgelig, hvordan man sylter, men du lærer også hvorfor, og hvilken kemisk proces maden gennemgår. Du får lov til at eksperimentere, smage og opleve det hele!

Glæd dig også til at gå i dybden med bagning, opdage hvad der sker, når man vasker gluten ud af mel – og tage med på udflugter, f.eks. plukke æbler på en æbleplantage, besøge en svinefarm og finde ud af meget mere om, hvordan maden er produceret. Målet er, at du ikke blot lærer at lave mad, men at du forstår, hvor maden kommer fra – og hvorfor, vi behandler den, som vi gør.

Hvad er sundhed?

Men vores viden om maden stopper ikke bare, når maden er serveret: Du kommer også til at arbejde med ernæring og diskutere, hvad sundhed egentligt er.

På mad-linjen skal vi nemlig også snakke om sundhed – måske på en ny måde. Det betyder, at vi ikke opdeler mad i ”sundt” og ”usundt”, men derimod taler om, hvad maden gør for og ved os. Et stykke chokolade i ny og næ kan nemlig godt fremme din mentale sundhed – og derfor tager vi måske også til Odense og laver fyldte chokolader eller andre lækkerier en dag.

Vi kommer også ind på kostråd, mærkninger og kampagner. Du bliver klogere på kostfibre, og hvorfor det egentligt er anbefalet at spise så meget frugt og grønt.

Elever laver mad på efterskole med madlavning
    To piger laver mad på efterskole med gastronomi

Gastronomi efterskole med fokus på Bæredygtighed og madbevidsthed

Vi sætter selvfølgelig bæredygtighed på menuen og tager derfor altid udgangspunkt i råvarer, der er i sæson. Du kommer til at få en forståelse for, hvad det vil sige at købe råvarer i sæson – og hvilket CO2-aftryk du efterlader med dine madindkøb.

At undgå madspild er et fokuspunkt her på linjen, så vi bruger maden med omtanke. Glæd dig til at blive udfordret til at tømme køleskabet og for alvor slippe kreativiteten løs og se, hvad du kan skabe.

Mad og fællesskab

Målet med linjefaget Mad med Omtanke er, at du tænker mere over dine madvalg. Du kommer til at lære en masse om madlavning, madteknik og råvarer generelt – og forhåbentligt får du også et mere nuanceret syn på sundhed.

Der bliver selvfølgelig også masser af tid til at hygge med dine holdkammerater. Uanset om vi smager på hot dogs hjemme i køkkenet eller plukker æbler til en æbletærte, har vi det altid sjovt sammen. For det er nemlig også noget af det, maden kan; samle mennesker.

Elever spiser mad på efterskole med madlavning

Ønsker du at starte på Mad Med Omtanke-linjen?

mad som linjefag på skole
    Madlavnings efterskole
    Elever med mad på efterskole mad

LÆRER TEAMET