Brand og Politi linjefag

Brand og Politi

Har du lyst til at hjælpe andre og være med til at redde liv?

Linjefag

linjefag pil

Mad med omtanke

mad med omtanke ikon
brand og politi ikon

Adventure

adventure ikon

Dans

dans ikon

Esport

esport ikon

Brand og politi efterskole

Brand og Politi er linjefaget for dig, der drømmer om en fremtid som brandmand, ambulanceredder eller politibetjent. Her får du og dine kammerater masser af action, fart over feltet og livsvigtig viden om, hvordan I skal agere i en nødsituation.

Du bliver både undervist af fagfolk som brandfolk, politifolk eller andre fra branchen – men der vil også være foredrag og øvelser med folk fra Forsvaret, fængselsvæsenet og ambulancetjenesten. På den måde får du et indblik i flere forskellige professioner.

Linjefaget er for alle – og ikke kun for dig, der drømmer om en fremtid i brand- og politivæsenet. Vi tager udgangspunkt i dit niveau og din erfaring, og du kommer virkelig til at lære en masse og få flyttet dine grænser undervejs!

Masser af action

Med Brand og Politi som linjefag, får du virkelig skruet op for adrenalinsuset. Undervisningen er delt op i tre grundpiller; Brandøvelser, politiøvelser og fysisk træning. Vi lægger vægt på de praktiske øvelser, så du får rørt dig til hver eneste undervisningsgang. Her er der ingen tør teori eller tavleundervisning.

Når vi arbejder med brandøvelser, kommer du bl.a. til at rapelle, prøve brandslukning og udøve førstehjælp – men du kan også prøve dine evner inden for f.eks. røgdykning og andre grundlæggende brandøvelser.

I politi-delen opsætter vi handlebaner, dilemmaspil og selvforsvar. Du kommer til at lære en masse om det politifaglige område, høre om patruljevogne og politihunde. Og helt sikert til at tænke over, hvordan man egentligt er en god samfundsborger. Her er både etik og action på skoleskemaet!

Den fysiske træning tager udgangspunkt i funktionelle øvelser – hvor du får trænet på mange forskellige måder.

Få en forsmag på din fremtid

Linjefaget byder også på massevis af oplevelser udenfor skolen sammen med resten af linjen. Det kunne f.eks. være en tur til flådestationen i Frederikshavn, hvor vi stiller skarpt på livet som værnepligtig – eller besøg på brandstationer. Du kommer også med på overlevelsestur, hvor du for alvor får rykket dine grænser og lært dine holdkammerater godt at kende.

Linjefaget kan være en forsmag på din fremtid og give dig inspiration til at gå hele vejen – men selv hvis du ikke drømmer om en fremtid inden for brand- eller politivæsenet, bliver du klogere på dig selv, og hvordan du arbejder under pres.

brand og politi redning
Pige på brand og politi-linjen på Sdr. Nærå Efterskole

Fællesskab og teamånd

Sikkerhed, hjælpsomhed og fællesskab er en stor del af Brand- og Politi-linjen. Både dit hoved og din krop bliver sat på prøve, og derfor er det vigtigt, at vi lærer at “gribe” hinanden. Du vil finde ud af, at du kan dobbelt så meget, som du tror — men måske bliver der brug for en fælleskrammer undervejs.

Den mentale træning og sammenholdet er lige så vigtigt som de fysiske øvelser, og derfor træner vi også at arbejde sammen som et hold. Selvom du bliver udfordret, er der altid plads til smil, når du er færdig.

Ønsker du at starte på Brand- og Politi-linjen?

ture
politi undervisning

Undervisning

Det primære lærerteam består af brandmænd samt fagfolk fra branchen, der både varetager de praktiskeøvelser, den fysiske træning og den teoretiske undervisning.

Derudover vil der være foredrag og øvelser med folk fra politiet, fængselsvæsenet og ambulancetjenesten.

prøver styrke

LÆRER TEAMET