Pigefællesskab på Midtfyns Efterskole

Fællesskab

Alt det, vi er fælles om

Har du tænkt på, at et godt efterskoleår ikke er noget, man selv kan sørge for?

Det er derimod noget, vi giver hinanden. Så hvis du vælger vores skole, skal du have lyst til at være og gøre noget for andre.
Du skal hver dag stå op og bidrage med alt det, du kan, til at fællesskabet fungerer og de andre har det godt! Så sørger de til gengæld for dig.
Herunder kan du læse mere om, hvad vi forstår ved et godt fællesskab, hvordan vi arbejder med det og hvad vi forventer af dig!

Efterskole på Fyn

Fælles værdier

Vi er en hjertevarm og nærværende skole med 90 elever. Du kommer til at kende alle og alle kommer til at kende dig.

Du vil møde engagerede voksne, der kan lide at være sammen med unge og vil dig og dine kammerater en hel masse!

Det er i fællesskaberne, du virkelig bliver udfordret og udviklet. Vi møder dig som en “næsten voksen” og forventer, at du tager aktiv del i og ansvar for det liv, der leves på efterskolen.

Mangfoldighed er noget vi elsker, og efterskolelivet hos os rummer mennesker, der er vidt forskellige. Elever som ansatte. Du kommer til at forstå, respektere og sætte pris på mennesker, der er anderledes end dig selv. Noget du med garanti får glæde af i resten af dit liv.

Samtalen er en central værdi og vi forventer at du både vil bidrage til den og lytte til andre. Vi stiller spørgsmål og bruger samtalen til at finde sammen om løsninger, når noget ikke virker helt, som det skal.

Fælles oplevelser

Et ophold på Sdr. Nærå Efterskole er fyldt med fælles oplevelser, der på hver sin måde bidrager til at opbygge og udvikle fællesskabet i løbet af året.

Af de større højdepunkter kan nævnes:

• Introuge
  • Adventure-tur for alle til Østrig
  • Perfomanceuger (To uger, hvor alle ressourcer sættes ind på at udforske den teatralske verden – Vi opsætter et teaterstykke, hvor vi blandt andet inddrager musik, parkour, drama, dans, scenografi, lys- og lydteknik, kostumedesign osv.)
  • Julefest
  • Ski-lejrskole til Norge, Sverige, Italien eller Østrig.
  • Fællesgymnastik (Springserier, svingserier, danseserier, parkour m.m. hvilket kulminerer med masse opvisninger forskellige steder på Fyn).
  • Gallafest
  • Halloween
  • Afslutningsuge
Efterskole med politi og brand som linjefag
elever

Fællesfag

Samlinger og fællestimer
Foregår i foredragssalen, som er efterskolens fælles hjerterum! Vi synger dagligt sange fra højskolesangbogen og taler sammen om livet på skolen og også indimellem om livet uden for skolen. Vi bringer egne historier og erfaringer i spil. Vi udveksler meninger og holdninger med frisind og på en respektfuld måde.

“Liv og fællesskab”
Foregår i kontaktgrupperne og kontaktlæreren varetager undervisningen. “Liv & fællesskab” giver rum for personlig udvikling i fællesskab med andre, ligesom det styrker fællesskabet i kontaktgrupperne og gør eleverne bedre til at rumme og hjælpe hinanden. Den enkelte bringes til at se og forholde sig til sin egen rolle fællesskabet. Herigennem øges livsmodet og fællesskabsevnen.

Gymnastik
Alle er med, når der er fællesgymnastik halvanden time om ugen. Her introduceres eleverne til gymnastikkens verden og styrker fællesskabsfølelsen  gennem bevægelse, leg, fysisk aktivitet og fælles oplevelser. Vi arbejder med koordinationstræning, konditionstræning og styrketræning, når vi både laver grundgymnastik og serietræning. Det hele foregår på et niveau, hvor alle kan være med. Og alligevel kommer der en rigtig flot opvisning ud af det – som alle naturligvis er en del af.

Fælles rammer og regler

Et godt efterskoleliv foregår i en nogle gode rammer. Nogle af rammerne kan vi sammen lave om og samtale om undervejs. Andre rammer står vi fast på. Vi kan samtale om, hvorfor vi har dem, men vi vil ikke diskutere, om de skal være der. De er vores “grundregler” og dem skal både du og dine forældre være indstillet på, at du skal holde dig indenfor.

Hvis du vil vælge Sdr. Nærå Efterskole er det vigtigt, at både du og dine forældre synes, at grundreglerne virker både gode og rimelige.

Overtrædelse af grundreglerne kan, alt efter omstændighederne, føre til en afbrydelse samarbejdet fra vores side. Vi behandler altid regelovertrædelser individuelt, idet vi tror på, at man er nødt til at behandle  mennesker forskelligt, for at behandle dem ens.

Grundreglerne på Sdr. Nærå Efterskole

Det vigtigste

• Du skal gøre dit bedste hver dag og bidrage positivt til fællesskabet.
  • Du skal behandle mennesker samt ting ordentligt og med omtanke – herunder tale og skrive pænt til og om andre.
  • Du skal møde til undervisning, måltider og andre obligatoriske aktiviteter.
  • Du skal deltage aktivt i rengøring og andre praktiske opgaver i dagligdagen

Røgfri skole

Du må ikke ryge mens du er på skolen – hverken på skolens område eller udenfor. Du må heller ikke ryge på vej til og fra skolen. “Rygning” indbefatter ud over mere traditionel tobak: alle former for e-cigaretter uanset om der anvendes nikotinvæske eller ej, samt alle former for andre tobaksprodukter, herunder snus, snuff, skrå m.m.

Alkohol og stoffer

Du må ikke købe eller indtage alkohol eller stoffer mens du er på skolen og heller ikke på vej til eller fra skolen. Du må heller ikke være påvirket af alkohol eller stoffer, når du kommer på skolen.

Psst…

Du må gerne have en kæreste, men I må ikke have seksuel omgang, når I er på skolen. For det første er det af hensyn til værelseskammerater, der ikke skal føle sig uvelkomne på eget værelse. For det andet synes vi ikke, at et efterskoleophold skal opsluges af tosomhed. For det tredje vil vi gerne i vores rammer beskytte jer mod det pres, der for mange kan opstå omkring seksuel aktivitet – et pres man derhjemme har forældrenes hjælp til at håndtere.

elever

JOHANNES FORTÆLLER OM EFTERSKOLEN

Hør tidligere elev, Johannes fortælle lidt om fællesskab.