Årets elev-performance – Vi er DET, VI SER!

07. december 2021

Hvert år deltager alle skolens elever i årets performance. Her fokuseres på social og personlig udvikling gennem opbygningen af en performance, der afspejler elevernes evner og interesser.

Derfor har alle skolens elever det sidste stykke tid arbejdet hårdt på at forberede sig til årets elev-performance, som blev navngivet – Vi er DET, VI SER!

Efter et oplæg baseret på den græsk mytologiske historie om Narcissos og Nymfen Ekko, samt det at leve i en verden hvor selvoptagethed og selvfokus fylder mere end nogensinde skulle de sammen arbejde med at bringe fortællingen frem til nutiden til deres hverdag, fortolke og omdanne historien til deres helt egen performance.

I stykket møder vi Pigen Lilje (Narcissus) og hendes gode ven og bejler Ekko (Nymfen Echo), som altid vil være hos hendes side. Deres venskab er stærkt indtil den dag Lilje opdager sit eget spejlbillede i en nærliggende sø. Fra det øjeblik har Lilje kun øje for sig selv, og Ekko er pludselig overflødig og glemt. Ekko forsøger ihærdigt at vække Lilje fra forfængelighedens fangeskab, men da det ikke lykkedes fryser han med gudernes hjælp Lilje og ham selv fast i tiden indtil det en dag vil være muligt at hjælpe hende. Det sker en dag i nutiden, hvor Ekko ved at bruge forbipasserende menneskers liv og skæbne vækker en forsvunden empati i Lilje. Hvordan kan han få Lilje til at vende sig selv ryggen, så hun ser verden og mennesker omkring sig?

Hvad sker der når vi kigger på os selv i spejlet? Hvad fokuserer vi på og hvorfor? Hvor meget lader vi os styre af vores eget selvbillede? Hvad synes andre om mig? Hvad synes jeg om mig selv?

Hvad mener Henrik Nordbrandt når han siger:Uanset hvilke floder vi spejler os i, ser vi først os selv, når vi har vendt ryggen til”.

For nogle er det selvkritikken der tager styring, for andre kan det være selvglæden.

Eleverne kom lidt ud af deres comfortzone, hvor de på tværs af alle linjer, interesser og fag skulle integrere sig i nye arbejdsgrupper og deltage aktivt i opbygningen af deres performance fra historiefortællingen til det endelige produkt. Som et elementært led i processen, fik eleverne mulighed for at fordybe sig i emner som identitet, forfængelighed, transkønnethed, selvstændighed og usikkerhed som en del af deres performance.

De mange ugers arbejde kulminerede i november, da familie og venner blev inviteret forbi til premieren, hvor “Vi er DET, VI SER” blev modtaget med klapsalver og stor begejstring.

Vi er det vi ser - Årets performance
Vi er det vi ser - Årets performance - dans og koreografi